Van Werven Recycling Plastics enige Belgische speler die gebruikte harde kunststoffen recycleert tot 100% bruikbare nieuwe basisstoffen

Van Werven Recycling Plastics enige Belgische speler die gebruikte harde kunststoffen recycleert tot 100% bruikbare nieuwe basisstoffen

door | sep 27, 2018

26 september opende Van Werven Recycling Plastics de deuren van zijn nieuwe vestiging in Lanaken. Enkele van onze teamleden brachten een bezoek en waren minstens onder de indruk van wat ze te zien en te horen kregen.

In de wereld van de recyclage van harde kunststoffen zou Van Werven Recycling Plastics geen onbekende meer mogen zijn. Van Werven Recycling Plastics is zowat het eerste bedrijf dat bereid was echt in de recyclage van harde kunststoffen te investeren. Als Europese speler met een unieke marktpositie in België zijn ze tevens de enigen die in staat zijn om gebruikte harde kunststoffen op een volwaardige manier te recycleren tot nieuwe basisgrondstoffen die vervolgens 100% inzetbaar zijn om de primaire grondstoffen te vervangen.

Met een recente investering van 2,5 miljoen euro zorgt een gloednieuwe was- en maallijn er voortaan voor dat het volledige recyclageproces in Lanaken kan uitgevoerd worden.

Ambitieuze beleidspartners

De nieuwe recyclagefabriek in Lanaken kwam er niet toevallig. Ze is het logische gevolg van het ambitieuze milieubeleid van de Belgische overheden. Die vragen onder andere om meer en beter gescheiden afvalverwerking, wat Van Werven Recycling Plastics nu als enige bedrijf in eigen land mogelijk maakt voor gebruikte harde kunststoffen.

Diezelfde overheden willen wij op onze beurt motiveren om verder te gaan op de ingeslagen weg. Want de aanwezigheid van innovatieve verwerkingsfaciliteiten maakt het haalbaar én rendabel om nog hogere recyclage-eisen op te leggen. Zo pakken we samen de enorme berg onbenut recyclagepotentieel aan,”  benadrukt Ton Van der Giessen, Managing Director Van Werven België.

Peter Brughmans, Purchase Consultant Van Werven België voegt daaraan toe: “Onze missie is de kringloop sluiten in een lokale context. We hoeven geen aardmaterialen te ontginnen aan de andere kant van de aardbol, we organiseren het volledige recyclageproces hier in België, en we verkopen nieuwe grondstoffen alleen binnen Europa. Zo’n lokale aanpak zorgt op logistiek vlak natuurlijk ook voor economisch rendement én voor een kleinere ecologische voetafdruk.”

Deze gemeenschappelijke ambitie werd tijdens het openingsevent meermaals benadrukt door o.a. Joke Schauvliege (Vlaams minister van Omgeving, Natuur en Landbouw), Paul Macken (voorzitter Interafval), Saskia Walraedt (Directeur PolyMatters – divisie Essenscia), Marc Jamin (Director Government Relations & Public Affairs, Corporate Innovation & Business Development Sabic), Ton Van der Giessen (Managing Director Van Werven België) en Peter Brughmans (Purchase Consultant Van Werven België).

Feiten, cijfers, doelstellingen

– 95% van de inkomende kunststoffen worden naar nieuwe materialen omgezet die voor 100% geschikt zijn om primaire grondstoffen te vervangen. Een absoluut record!
– Op jaarbasis zorgt van Werven Recycling Plastics voor de productie van 15 miljoen kilo herbruikbare grondstoffen. De ambitie is om dit productiecijfer in 2019 te verdubbelen.
– Dankzij hun duurzame filosofie die zweert bij een ‘lokale aanpak’ staat elke gerecycleerde kilogram kunststof garant voor een besparing van 2,5 kg co2-uitstoot.

Over Van Werven

Van Werven investeerde jarenlang in iets dat nog niet bestond: restkunststoffen uit bouwafval en recyclageparken sorteren en recyclen tot een hoogwaardige grondstof. De constante drang te zoeken naar échte en unieke oplossingen primeerde altijd. Hun kunststof recycling activiteiten zijn meerdere malen onderscheiden met een innovatie-award in Nederland en Europa. Met deze investeringen positioneert Van Werven zich als een echte Belgische speler en werkt het ondertussen hard verder aan een verdere Europese uitbouw en een uitbreiding van haar activiteiten in Ierland, Zweden en Polen.

Voor meer informatie: www.recyclingplastics.eu

 

Tekst: S. Willems – Amanti ‘green publicity’

GERELATEERDE POSTS